Guvernul Romaniei se pregateste sa implementeze o reforma fiscala majora, care va aduce modificari importante in sistemul de impozitare. Ministerul Finantelor are la dispozitie doua saptamani pentru finalizarea acestui plan, care urmeaza sa fie prezentat oficial Comisiei Europene in aprilie. Noile reglementari sunt incluse in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) si vizeaza atat majorari de taxe, cat si noi sisteme de impozitare menite sa aduca mai multe venituri la bugetul de stat.
Impozit mai mare pentru masinile vechi si poluante
Una dintre cele mai controversate masuri propuse in noua reforma fiscala este cresterea semnificativa a impozitului auto pentru vehiculele vechi si poluante.
In prezent, proprietarii de autoturisme cu norma de poluare Euro 2 platesc un impozit anual de aproximativ 160 de lei. Conform noilor reglementari, aceasta suma ar putea creste de peste 10 ori, ajungand la 1.900 de lei pe an pentru masinile mai vechi de 20 de ani.
Scopul acestei masuri este descurajarea utilizarii vehiculelor poluante si incurajarea trecerii la masini mai noi si mai prietenoase cu mediul. In acest sens, Guvernul analizeaza posibilitatea ca masinile electrice sau hibride sa beneficieze de scutiri de taxe sau de un impozit minim.
Aceasta decizie vine pe fondul angajamentului Romaniei de a reduce emisiile de carbon, in conformitate cu obiectivele Uniunii Europene privind tranzitia verde. Cu toate acestea, ramane de vazut cum va reactiona populatia, in special proprietarii de masini mai vechi, pentru care aceasta masura poate insemna un efort financiar considerabil.
Schimbari majore la impozitele pe locuinte si terenuri
Un alt punct fierbinte al reformei fiscale este impozitarea proprietatilor. Ministerul Finantelor propune un nou sistem de calcul al taxelor pentru locuinte si terenuri, bazat pe mai multi factori:
- Zona in care se afla locuinta – imobilele din zone centrale si exclusiviste vor fi impozitate mai mult decat cele de la periferie.
- Valoarea reala a proprietatii – impozitele vor fi ajustate in functie de pretul de piata al locuintelor, nu pe baza unor valori fixe.
- Grila notariala actualizata – autoritatile vor folosi date mai precise pentru a calcula impozitele datorate de proprietari.
Ministrul Finantelor, Tánczos Barna, a dat ca exemplu un penthouse de 500.000 de euro din Sectorul 1, care nu ar trebui sa fie taxat la fel ca un apartament modest situat la periferia Bucurestiului. Aceasta diferentiere ar urma sa fie aplicata la nivel national, ceea ce inseamna ca imobilele din marile orase vor avea impozite mai mari decat cele din zonele rurale.
Plati digitale si taxe noi pentru transportatori
Reforma fiscala include si masuri menite sa reduca utilizarea numerarului si sa imbunatateasca eficienta colectarii taxelor.
- Plata amenzilor prin cod QR – soferii vor putea achita amenzile direct agentilor de politie, utilizand un cod QR scanabil, reducand astfel birocratia si intarzierile in colectarea acestor sume.
- Taxare noua pentru transportatori – camioanele si TIR-urile ar putea plati rovinieta in functie de numarul de kilometri parcursi, similar cu sistemele implementate in alte state europene. In prezent, rovinieta se plateste pe o perioada determinata, indiferent de distanta parcursa.
Aceste schimbari vor avea un impact semnificativ asupra firmelor de transport, care vor trebui sa isi ajusteze costurile in functie de noile reglementari.
Eliminarea facilitatilor fiscale: ce beneficii vor disparea?
Un alt subiect sensibil este eliminarea facilitatilor fiscale pentru anumite categorii de angajati. Comisia Europeana si Banca Mondiala au solicitat Romaniei sa elimine treptat aceste avantaje, iar Guvernul analizeaza in prezent ultimele masuri ramase.
- Eliminarea deducerii de 300 de lei din salariul minim – in prezent, angajatii cu venituri mici beneficiaza de o scutire de 300 de lei, care reduce baza de calcul a impozitelor. Aceasta facilitate ar putea fi eliminata complet.
- Scutiri de impozit pentru anumite industrii – in trecut, sectoare precum IT, constructiile si agricultura au beneficiat de reduceri fiscale. Aceste scutiri au fost deja eliminate treptat, iar acum Guvernul trebuie sa decida daca vor exista compensatii pentru angajatii afectati.
Cand intra in vigoare noua reforma fiscala?
Daca planul va fi aprobat de Comisia Europeana si va trece de votul Parlamentului, noua reforma fiscala va intra in vigoare la 1 ianuarie 2026. Pana atunci, Ministerul Finantelor trebuie sa finalizeze detaliile si sa trimita planul oficial catre Bruxelles pentru a putea accesa fondurile din PNRR.
Aceasta reforma fiscala este una dintre cele mai ample modificari legislative din ultimii ani si va avea un impact major asupra contribuabililor, fie ca vorbim despre proprietari de locuinte, soferi, transportatori sau angajati cu venituri mici. Ramane de vazut cum va fi primita de populatie si ce ajustari vor fi facute in perioada de consultare publica.