Romgleza – intre a fi un rau necesar sau doar un moft

Limba romana vorbita, definita cu decenii in urma drept un organism viu, a inceput sa fie usor exaltata.Inainte a fi capabili sa stapaneasca in scris si sa foloseasca cursiv in vorbire limba romana, conationalii nostri au sarit etape importante si s-au trezit peste noapte ca vorbesc o limba impanata cu cuvinte preluate din engleza, adica romgleza. Aparent, nimic rau in acest obicei, numai ca preluarile sunt inutile si caraghioase, atat timp cat limba romana detine echivalente perfecte. Dorinta de a parea ca suntem in pas cu tot ce este nou sau ca suntem permanent conectati cu alte populatii occidentale, nu scuza ridicolul pe care unele persoane reusesc sa-l raspandeasca atunci cand comunica.

Fenomenul romglezei nu este nou, are aproape un sfert de secol, si creste cu o vigoare ingrijoratoare. Dar si mai ingrijorator este faptul ca majoritatea utilizatorilor nu mai sunt capabili sa redea termenul corespondent in romana. Societatea pare sa se scindeze in vorbitori de limba romana si in vorbitori de romgleza.

Sunt exceptate de la aceasta critica, acele cuvinte care definesc termeni tehnici din domeniul informaticii (IT = Information Technology) din motive care tin de noutatea domeniului, de viteza cu care au fost preluate aplicatiile tehnice, la pachet cu termenii aferenti. Prin urmare, anumiti termeni pot fi catalogati drept intraductibili, daca vrem sa nu devenim ridicoli. O minima decenta ne obliga sa cunoastem sensul acestor termeni, adica sa fim capabili sa ii redam in limba romana, daca suntem intrebati.

Este definitiv, suntem fara scapare…

Sa observam ca, imediat dupa weekend, pe care l-am petrecut intr-un retreat sau resort, avem nevoie de un start-up ca la carte, inainte de a pleca la job sau a ne ocupa de businessul nostru. Avem nevoie de un breakfast din care nu trebuie sa lipseasca un fresh sau un smoothie. Obligatoriu, trecem la un ritual de beauty. Femeile se gandesc la un make-up si la o tinuta cool sau office.

Barbatii se straduiesc sa mearga la gym si apoi se bucura de un prospetimea unui after-shave. Cu totii merg la hipermarket sau cel putin la un shop de cartier. Importanta este si vizita la un beauty salon sau la hair-stylist. N.B. Intre timp, coafezele si frizerii au disparut. Daca nu ai un driver si un personal assistant, iti notezi in reminder sa te opresti la un car-wash si sa iei legatura cu un anumit dealer. Totul este pe repede inainte, caci dimineata ai un meeting, iar dupa lunch, intalnire cu cativa membri ai board-ului.

Pe drum, observi ca un brand in trend are summer sales-uri, iar alaturi, un banner te anunta ca s-a deschis un nou showroom cu discounturi atragatoare. Te bucuri ca ai gasit loc in parking si in drum spre job, iti aduci aminte ca seara trebuie sa participi si la o sesiune de parenting. De dimineata, fiica te-a anuntat ca are un nou boyfriend si ca are nevoie de cash pentru un team-building. Mai are nevoie si o tinuta cool pentru ca va trebui sa tina un speech la un seminar despre environment. Toti tinerii mananca fast-food, dar acasa prefera mancarea home-made.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *