Soferii ar putea depinde de medic pentru pastrarea permisului. MAI propune o noua lege rutiera

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat in dezbatere publica un proiect legislativ care propune modificari majore in ceea ce priveste regimul permiselor de conducere. Potrivit initiativei, valabilitatea permisului auto nu va mai fi stabilita pe o perioada fixa, ci va depinde de evaluari medicale periodice, realizate individual pentru fiecare sofer. Masura are ca scop principal cresterea sigurantei rutiere si alinierea legislatiei romanesti la standardele aplicate deja in alte state europene.

Proiectul se afla in faza de consultare publica si este parte a unui pachet mai amplu de reforme privind Codul Rutier, care vizeaza si sistemul de sanctionare, digitalizarea procedurilor si modernizarea evaluarilor medicale aplicabile conducatorilor auto.

Permisul auto, conditionat de evaluarea medicala

Conform noilor reglementari propuse, fiecare sofer ar urma sa fie supus unor controale medicale periodice, in functie de care se va decide valabilitatea permisului de conducere. Astfel, nu va mai exista o durata unica, standard, de valabilitate pentru toate permisele auto. In schimb, durata va fi stabilita diferentiat, in functie de starea de sanatate a fiecarui conducator auto si de varsta acestuia.

Aceasta modificare vizeaza in mod special conducatorii auto de varsta a doua si a treia, pentru care se doreste o reevaluare mai frecventa a capacitatii fizice si mentale de a conduce in siguranta un autovehicul. In cazul unor afectiuni medicale, permisele ar putea fi eliberate pentru o perioada mai scurta sau chiar suspendate temporar, in functie de recomandarile medicului specialist.

Masura este justificata de necesitatea prevenirii accidentelor rutiere cauzate de probleme de sanatate nedetectate la timp. In acest sens, evaluarea medicala nu va mai fi o simpla formalitate, ci un filtru real pentru mentinerea dreptului de a conduce.

Diferentiere in functie de varsta si riscuri medicale

Unul dintre principiile-cheie ale proiectului legislativ este introducerea unei diferentieri clare a valabilitatii permiselor in functie de varsta soferilor. De exemplu, conducatorii auto cu varste peste 65 sau 70 de ani ar putea fi obligati sa se supuna mai frecvent unor examinari medicale, care sa confirme capacitatea de a conduce in siguranta.

Desi masura nu introduce o interdictie generala pentru soferii varstnici, scopul sau este de a preveni situatiile in care afectiuni precum pierderea vederii, scaderea timpului de reactie sau boli neurologice pot transforma un simplu drum in trafic intr-un risc pentru toti participantii.

Totodata, se analizeaza posibilitatea ca anumite afectiuni medicale cunoscute — precum diabetul sever, afectiunile cardiace sau tulburarile psihice — sa determine o valabilitate mai scurta a permisului sau necesitatea unor avize suplimentare din partea medicilor specialisti.

Romania, in proces de aliniere cu normele europene

Initiativa Ministerului Afacerilor Interne face parte dintr-un demers mai larg de armonizare a legislatiei nationale cu normele europene in materie de siguranta rutiera. Mai multe state din Uniunea Europeana aplica deja reglementari similare, in care valabilitatea permisului de conducere este legata direct de starea de sanatate a soferului.

De exemplu, in Germania sau Olanda, conducatorii auto de peste 70 de ani sunt obligati sa treaca prin evaluari medicale periodice pentru a-si reinnoi permisul. In alte tari, cum ar fi Italia, durata de valabilitate a permisului scade gradual dupa varsta de 50 de ani, ajungand chiar la 3 ani sau mai putin in cazul soferilor de peste 70.

Aplicarea acestor reguli in Romania ar insemna o schimbare importanta in cultura auto, care pana acum a tratat procesul de reinnoire a permisului mai degraba ca o formalitate administrativa, cu controale medicale rare si superficiale.

Schimbari propuse si in regimul sanctiunilor si al digitalizarii

Pe langa modificarea valabilitatii permiselor de conducere, proiectul MAI aduce si alte propuneri importante in domeniul legislatiei rutiere. In cadrul conferintei de presa in care a fost anuntata dezbaterea publica, reprezentantii ministerului au facut referire la modificari privind regimul amenzilor si la digitalizarea sistemului de sanctionare.

Printre propunerile discutate se numara:

  • revizuirea cuantumului amenzilor pentru abaterile grave, in special cele care pun in pericol siguranta traficului;
  • introducerea unor masuri automate de suspendare a permisului in cazul unor infractiuni rutiere repetate;
  • tranzitia catre un sistem digital integrat pentru verificarea si emiterea permiselor, dar si pentru aplicarea amenzilor;
  • transmiterea electronica a proceselor-verbale si a instiintarilor de plata catre soferi, pentru a reduce birocratia.

Aceste modificari au ca scop cresterea eficientei administrative si asigurarea unui control mai riguros al comportamentului rutier, prin instrumente moderne si transparente.

Reactii si posibile efecte in randul populatiei

Proiectul de lege este deocamdata in faza de consultare publica, dar propunerile sale au generat deja dezbateri in spatiul public. Unii soferi si-au exprimat ingrijorarea ca noile reguli ar putea duce la proceduri birocratice mai complexe si costuri suplimentare legate de controalele medicale frecvente. De asemenea, exista temeri legate de eventuale abuzuri sau interpretari subiective ale avizelor medicale.

Pe de alta parte, sustinatorii reformei subliniaza necesitatea introducerii unor filtre suplimentare, mai ales intr-un context in care numarul accidentelor rutiere ramane ridicat in Romania, iar un procent semnificativ dintre acestea au ca factor declansator probleme medicale nedeclarate.

Evident, implementarea acestor masuri va depinde de capacitatea autoritatilor de a asigura un cadru clar, transparent si usor de aplicat, care sa nu transforme procesul de reinnoire a permisului intr-o povara, ci intr-un instrument real de siguranta rutiera.

In perioada urmatoare, MAI va colecta observatiile si propunerile publicului si ale institutiilor relevante, urmand ca, dupa aceasta etapa, proiectul sa fie transmis catre Guvern si, ulterior, catre Parlament, pentru aprobare. Daca va fi adoptata, legea ar putea intra in vigoare incepand cu 2026 sau 2027, in functie de termenele de implementare stabilite prin normele de aplicare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *