Intelepciunea populara ne invata ca poti cunoaste un om numai dupa ce ai mancat un sac cu sare alaturi de acesta. Cam greu de pus in practica, doar daca nu ii poti face o vizita persoanei respective. Bunele maniere ne invata ca ca trebui sa fii invitat, cu sau fara vreun motiv, iar vizita va fi o ocazie unica de a-i intelege personalitatea celui in cauza. Cu siguranta, nu mai poate fi vorba despre gesturi invatate anterior sau despre un limbaj al trupului insusit cu talent. Mediul ambiant si decoratiunile interioare care il creeaza ne vor spune multe despre obiceiurile de viata, grija pentru calitatea vietii, nivelul preocuparilor specifice timpului liber etc.
Multi ar putea obiecta ca adevarata personalitate si caracter ale unei persoane sau cuplu nu se pot citi corect daca in amenajarea spatiului a intervenit un designer de interior. Nimic mai eronat, deoarece alegerile si deciziile nu apartin pe deplin designerului, iar obligatia profesionala impune ca acesta sa creeze un ambient care sa raspunda cerintelor clientului.
Atunci cand trecem pragul unei locuinte, o prima evaluare are loc instant. Intensitatea luminii, sursa acesteia, mirosurile care ne intampina, tinuta gazdei, aglomerarea holului, curatenia, amplasarea obiectelor etc., toate sunt elemente care se adreseaza nemijlocit senzorialului nostru.
Un hol degajat, curat, aerisit si bine organizat ne ofera o prima impresie favorabila. Dar ce sentiment te copleseste daca te trezesti invitat intr-un hol de tip „debara”, unde cuierul este plin de haine pentru toate sezoanele? Sau daca esti invitat sa pasesti intr-un hol ce seamana cu intrarea intr-un templu asiatic, unde sunt pastrate la vedere toate perechile de pantofi, ghete, slapi, cizme, sau sandale, oricat ar fi ele de aliniate? Sau unde deseurile sortate asteapta cu rabdare sa fie predate punctelor de colectare?
Invocarea de catre gazda a lipsei spatiului de depozitare sau a dezordinii nu va rectifica prima impresie negativa, cu atat mai mult atunci cand este vorba despre o vizita programata de comun acord.Recent, un studiu a aratat ca in aranjarea unei locuinte, cu totii avem tendinta de a scoate in evidenta, la propriu, acele obiecte care ne definesc cel mai bine.
In cadrul studiului, a fost analizata o gama larga de „artefacte”, de la decoratiuni interioare cu utilitate sau fara, obiecte „amintiri” din excursii, fotografii de familie, decoratiuni de valoare (tablouri, portelanuri, desene, goblenuri, argintarie, cristaluri etc.), gadget-uri de orice tip, adica tot ceea ce adaugam de-a lungul vietii in spatiul nostru de locuit. Studiul a exclus spatiile locuite de colectionarii dedicati si s-a concentrat pe spatiile locuite mai ales de cupluri. S-a tinut cont si de apartenenta spatiului de locuit, respectiv locuinta inchiriata sau proprietate personala.
Concluziile au scos in evidenta si un alt fapt interesant.Astfel, in cazul cuplurilor cu vechime, obiectele achizitionate impreuna au fost in topul preferintelor celor doi parteneri si se aflau „expuse” intr-un loc cu vizibilitate, tocmai pentru a fi observate cu prioritate. De obicei, aceste obiecte erau sursa unor amintiri puternice si de mare valoare pentru relatia de cuplu, asemenea unui liant emotional.
Faptul ca obiectele respective erau remarcate de catre vizitatori era de natura sa declanseze cuplului evocarea acelor amintiri placute.Iata cum mediul ambiant, poate sa ofere indicii pretioase asupra personalitatii noastre, precum si asupra soliditatii unei relatii de cuplu, prin prisma exprimarii unor gusturi si afinitati comune.